پاکستان یک مسیر مواصلاتی را به گذرگاه تجاری ارتقا داد

تاسیس یک گمرک نیز در این گذرگاه در نشست کابینه حکومت پاکستان تایید شده است

گذرگاه «انگور‌ اده» در استان پکتیکا در ۳۵ کیلومتری شهر وانه‌ وزیرستان جنوبی قرار دارد- AAMIR QURESHI/AFP

رسانه‌های پاکستانی از تصویب‌ طرحی در کابینه‌ حکومت این کشور خبر دادند که بر اساس آن، یک مسیر مواصلاتی پاکستان با افغانستان به گذرگاه تجاری ارتقا خواهد یافت.

روزنامه داون، روز جمعه، ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل)، در مطلبی نوشت کمیته روابط اقتصادی کابینه حکومت مرکزی پاکستان در جلسه اخیرش ارتقای مسیر «انگور اده» به گذرگاه تجاری به افغانستان و نیز از طریق این کشور به کشورهای آسیای میانه را تصویب کرد.

این روزنامه نوشت که تاسیس یک گمرک نیز در این گذرگاه در نشست این کمیته که به ریاست اسحاق دار، وزیر مالیه پاکستان، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین، برگزار شد، تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گذرگاه «انگور اده» در شهرستان برمل استان پکتیکا در۳۵ کیلومتری شهر وانه‌ وزیرستان جنوبی قرار دارد. این مسیر یکی از معدود گذرگاه‌های آسان از این مرز کوهستانی میان افغانستان و پاکستان است.

پیش از این، حکومت قبلی پاکستان به رهبری عمران‌خان نیز چندین جلسه‌ برای ارتقای این مسیر به گذرگاه بازرگانی برگزار کرده بود، اما موفق به تصویب آن نشده بود. در حال حاضر دادوستد بازرگانی میان افغانستان و پاکستان از طریق گذرگاه‌های تورخم، اسپین بولدک - چمن، غلام‌خان و دندپتان (خرلاچی) صورت می‌گیرد.

مسیر «انگور اده» پیش از این به مسیر قاچاقی شهرت داشت و اخیرا پس از سلطه‌ طالبان بر افغانستان، اکثر زغال‌سنگ این کشور از همین مسیر به پاکستان منتقل می‌شود.

مسئولان طالبان ادعا می‌کنند که پس از تسلط آن‌ها بر افغانستان، حجم بازرگانی میان افغانستان و پاکستان افزایش یافته است. 

مفتی عبدالمتین سعید، رئیس گمرک وزارت مالیه طالبان، هفته‌ پیش به خبرنگاران در کابل گفت که در سال ۱۴۰۱ خورشیدی حدود ۵۳هزار محموله ترانزیتی از طریق پاکستان به آسیای میانه منتقل شده است. او گفت که این وزارتخانه از انتقال کالاهای ترانزیتی نزدیک به دو میلیارد افغانی درآمد داشته است.

بر اساس اطلاعات مسئولان طالبان، انتقال کالاهای تجارتی بین پاکستان و کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان افزایش چشمگیری داشته است. به گفته‌ آن‌ها، صادرات افغانستان به پاکستان از ۵۱۱ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰، به یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

مقام‌های پاکستان نیز از افزایش میزان صادرات این کشور به افغانستان در دو سال گذشته خبر داده‌اند. بر اساس گزارش ماه آوریل بانک مرکزی پاکستان، مجموع تجارت پاکستان با افغانستان در سال گذشته ۱۷۶ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار بوده، اما این رقم در سال جاری به ۳۳۲ میلیون و ۹۸۲ هزار افزایش یافته است. 

بیشتر از جهان